امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403 ساعت :




اخبار


بهداشتی ١٣٩٥/١/٢٢
منبع خبر : شبکه بهداشت ودرمان

سلامت سالمندان

 

 

پیری یک فرآیند طبیعی از تغییرات مربوط به زمان است که با تولد شروع شده و در سراسر زندگی ادامه می‌یابد. سن پیری مرحله نهایی زندگی است. امروزه تعداد سالمندان در کلیه کشورهای جهان در حال افزایش است، سالمندان یکی از اقشار جامعه هستند که به مراقبتهای ویژه نیازمندند. خوشبختانه با توجه به فرهنگ اصیل ایرانی و در سایه تعالیم اسلامی این قشر در کشور ما از احترام خاصی برخوردارند و اغلب در خانواده زندگی می‌کنند. مراقبت از سالمندان نیاز به آگاهیهای فنی و پیچیده ندارد. اگر اطرافیان، افراد خانواده و فرد سالمند بعضی از نکات را بدانند و رعایت کنند، میتوان از بسیاری از حوادث ناگواری که برای سالمندان رخ میدهد پیشگیری نمود و شرایطی را فراهم ساخت که سالمند خود را در خانواده فرد مفیدی احساس کرده و سربار نداند.

 

پیامهای اساسی برای حفظ سلامت سالمندان
۱) زندگی فعال باید حفظ شود، از خوابیدن و استراحت زیاد اجتناب کنید.
۲) قدم زدن بهترین نوع ورزش است. در صورت محدودیت حرکت مفصلها و در مورد انجام سایر حرکات ورزشی با پزشک مشورت کنید. از انجام ورزشهای سنگین باید احتراز نمود.
۳) بهداشت فردی بسیار مهم است. استفاده منظم از حمام بخصوص در صورت بی‌اختیاری ادرار مهم است. به خاطر بسپارید که پوست در سنین بالا خشک میشود بنابراین از استفاده زیاد از صابون بپرهیزید.
۴) خواب خوب در شب بدون استفاده از داروهای خواب‌آور اهمیت دارد. داشتن یک برنامه روزانه فعال، خواب‌ خوب شب را تضمین می‌کند.
۵) اجابت مزاج منظم در سنین بالا اهمیت دارد. زیرا سالمندان معمولا به یبوست مبتلا می‌شوند. مصرف کافی مایعات و میوه‌هایی مانند: گلابی رسیده، آلو و آلوزرد، انجام ورزش، در نظر گرفتن زمان منظم برای رفتن به توالت تا حد زیادی یبوست را کاهش می‌دهد.
۶) توصیه می‌گردد سالمندان حتی اگر تشنه نباشند آب، مایعات و آب‌میوه به مقدار مکرر بنوشند. استفاده از مایعات موجب زیادی ادرار شده و از ابتلا به عفونت‌های ادراری که در این سنین بسیار اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌نماید.
۷) آب و هوای زیاد سرد و زیاد گرم مناسب سالمندان نیست.
۸) در صورت احتیاط‌های ایمنی می‌توان از بسیاری از حوادث دوران پیری جلوگیری کرد. با اندکی مراقبت از سالمندان در خانواده می‌توان از بروز شرایط خطرآفرین پیشگیری نمود زیرا بسیاری از حوادث سالمندان، در خانه اتفاق می‌افتد.

به منظور پیشگیری از حوادث در سالمندان توجه به این نکات ضروری است:
در زمان رفت و آمد در منزل مخصوصاً استفاده از پله‌ها مطمئن شوید که نور کافی وجود دارد، مخصوصاً هنگام پایین آمدن از پله‌ها مواظب باشید.
همیشه به خاطر داشته باشید که فرش و موکت و سایر زیر انداز‌ها می‌توانند بر روی کف زمین بلغزند و باعث سر خوردن و افتادن شما شوند.
هنگام راه رفتن روی سطوح خیس و لغزنده مانند کف حمام باید بسیار مواظب باشید.
برخاستن ناگهانی از خواب و یا از حالت نشسته به حالت ایستاده ممکن است موجب عدم تعادل شما شود. بنابراین از انجام حرکات سریع بپرهیزید.
هنگام عبور از خیابان می‌توانید با رعایت احتیاط‌های لازم از بروز حوادث خیابانی پیشگیری کنید.
در هنگام آشپزی ممکن است سوختگی اتفاق افتد، لذا فوق‌العاده محتاط باشید.
۹) برای جلوگیری از خطرات ناشی از مصرف نامناسب داروها به نکات زیر دقت کنید:
تمام داروها فقط باید با دستور پزشک مصرف شود. بهتر است داروها زیر نظر یکی از اعضا جوانتر خانواده مصرف شود:
از مصرف داروهای غیر معمول پرهیز کنید.

توصیه‌های مهم تغذیه‌ای برای سالمندان
برنامه‌های غذایی سالمندان باید حاوی مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و املاح (به ویژه‌ کلسیم و آهن) مانند شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات باشد.
با توجه به اینکه جویدن غذا برای سالمندان مشکل است مصرف غذاهای نرم و آب‌میوه توصیه می‌شود. در سالمندان مبتلا به فشارخون بالا، رژیم غذایی کم نمک و در صورت نیاز کاهش وزن پیشنهاد می‌گردد.
سالمندان بایستی از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده پرهیز نمایند.
توصیه می‌شود حتماً روزانه ار سبزیجات و میوه‌جات تازه استفاده شود.
۱۰) رژیم غذایی صحیح در مناسب نگه ‌داشتن شرایط جسمی در سنین بالا نقش مهمی دارد.
غذاهایی را انتخاب کنید که با فعالیت بدنی شما سازگار باشد.
به یاد داشته باشید:
بسیاری از سالمندان ممکن است به بیش از یک اختلال مبتلا باشند. با توصیه‌های پزشکی مناسب و شیوه‌های مناسب زندگی، فرد سالمند می‌تواند فعال بوده و زندگی سالمی داشته باشد.
اجتناب از تنهایی و گوشه‌گیری مهم است تلاش کنید موفق باشید و با خویشاوندان و همسایگان تماس برقرار کنید.

 

                                                           واحدبهداشت خانواده شهرستان خاتم

 

 

توصیه های مفید برای کمر دردهای مزمن

دکتر نورمن مارکوس، کارشناس سلامت دانشگاه نیویورک در آمریکا در مقاله جدید خود، راهی برای نجات شما از کمردردها ارائه کرده و به نتایج موفقیت‌آمیزی دست یافته است.
دکتر مارکوس رئیس بخش تحقیقات دردهای ماهیچه‌ای در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک در این مقاله تحت عنوان «نشانه اولیه» می‌نویسد، افرادی که در جستجوی مشاوره پزشکی هستند، بیش از هر چیز به دنبال راهی برای رهایی از کمردردهای مزمن و آزاردهنده خود می‌گردند.
وی خاطر نشان می‌کند: تختخواب موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، در این خصوص توصیه می‌شود هنگام شب در جای خود حرکت و چرخش و جابه‌جایی داشته باشید و اگر از تشک‌های بادی استفاده می‌کنید، آن را کنار بگذارید.
این موضوع که در رختخواب و قبل از خواب رفتن چه کاری انجام می‌دهید نیز حائز اهمیت است. بهترین کار این است که از مطالعه کردن یا تماشای تلویزیون در رختخواب پرهیز کنید، چون در این حالت ناچار هستید سر خود را برای مشاهده بالا نگهدارید، بنابراین فشاری به ماهیچه‌های شما وارد می‌شود که ممکن است باعث انقباض آنها و بروز درد در ناحیه گردن شود. مدت طولانی در یکجا ننشینید.
به‌نظر می‌رسد که ماندن در یک وضعیت خاص به مدت طولانی روی ماهیچه‌های وضعی بدن فشار وارد می‌کند،‌ بنابراین باید مرتب وضعیت بدن خود را در هر حالتی که هستید، تغییر دهید. پاهای خود را روی هم بیندازید.
دکتر مارکوس توصیه می‌کند؛ وقتی ناچار هستید ساعات طولانی در یک مکان خاص بنشینید، مانند نشستن در سالن تئاتر بهتر است که به طور متناوب پاهای خود را روی هم انداخته و آنها را در این حالت تعویض کنید، این کار کمک می‌کند که کمر و ماهیچه‌های ران شما حرکت کند.
در اطراف منزل، جای مناسب برای لوازم خانگی پیدا کنید. لوازم خانگی را که به طور دائمی و منظم استفاده می‌شوند باید در قفسه‌ها و محل‌هایی بگذارید که براحتی قابل دسترسی باشند؛ به طوری که برای دست یافتن به آنها نیازی به خم شدن و حرکات کششی زیاد نداشته باشید. مراقب باشید کیف پول خود را کجا گذاشته‌اید، اغلب مردان عادت دارند کیف پول خود را در جیب پشت شلوارشان می‌گذارند و در همین وضعیت روی صندلی می‌نشینند.
دکتر مارکوس توصیه می‌کند به طور کلی از نشستن با کیف در جیب پشتی خودداری کنید، چون این کار سبب بروز دردهای مزمن در ناحیه پشت کمر می‌شود. فقط یک «نه» بگویید. از بلند کردن وزنه و اشیای سنگین خودداری کنید.
مارکوس تاکید می‌کند، اگر در این شرایط قرار گرفتید تقاضای کمک کنید یا منتظر کمک بمانید یا برای کمک دیگران کرایه بدهید؛اما اگر هیچ کدام میسر نشد،از این کار کلا صرف نظر کنید، یک «نه» بگویید و بروید.
وقتی به هر دلیل واقعا ناچار می‌شوید که شیء سنگینی را بلند کنید، با خم کردن زانوها و نشیمنگاه کاملا بنشینید و در حین بلند کردن شیء سنگین باید آن را نزدیک بدن خود قرار دهید؛ به طوری که ماهیچه‌های پا، حداکثر فشار بار را تحمل کنند. قبل از پارو کردن برف بهتر است، یک پیاده‌روی کوتاه داشته باشید تا بدنتان گرم شود، همچنین با استفاده از یک وسیله برف‌روبی و پاروی کوچک‌تر می‌توانید در هر بار بلند کردن آن وزن کمتری به کمر خود وارد کنید.نکته آخر فقط به زنان توصیه می‌شود. زنان باید پس از بارداری‌ حتما وزن خود را کاهش دهند و ماهیچه‌های وضعی و شکمی خود را قوی کنند، چون این ماهیچه‌ها در دوران بارداری کشیده شده و ضعیف می‌شوند.
علاوه بر تمام توصیه‌های بالا، دکتر مارکوس همچنین تاکید می‌کند؛ در محل کار صفحه کلید رایانه‌ها نباید روی میزهای بلند قرار بگیرد، بلکه باید از میزهایی برای قرار دادن صفحه کلید استفاده شود که پایین‌تر از دستان کارمندان باشد تا در ناحیه گردن، شانه‌ها و ماهیچه‌های پشت کشیدگی ایجاد نشود و از این طریق از بروز درد در ناحیه پشت جلوگیری شود.

 

 

 

آیا می دانید چرا توصیه می شود قبل از صبحانه مسواک بزنید؟

مسواک زدن دندان ها قبل از هر وعده صبحانه,از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.اغلب مردم که به حفظ سلامتی دندان‌های خود اهمیت می‌دهند، روزی سه بار(پس از هر وعده غذایی) مسواک می‌زنند. 

غذاها و نوشیدنی های اسیدی مثل پرتقال،گریپ فروت و سایر مرکبات،آب میوه هاست که اغلب در وعده صبحانه (البته در برنامه های غذایی اروپایی ها) مصرف می شود و باعث نرم شدن مینای دندان می شود.مسواک زدن دندان ها بلافاصله بعد از مصرف غذاهای اسیدی باعث سایش مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی آن می شود که درد و حساسیت شدید دندانی و همچنین مشکلات زیبایی ایجاد می کند.
بزاق دهان خاصیت اسیدی این غذاها را خنثی می کند و محیط دهان را در حالت تعادل نگه می دارد ولی تحقیقات نشان می دهد یک ساعت طول می کشد تا بزاق اثر خود را نشان دهد. مصرف مداوم غذاهای اسیدی در طی روز باعث کاهش و فرسایش سطح دندان ها می شود.

 

 

مصرف سیب و گلابی خطر سکته مغزی را کاهش می دهد

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، متخصصان در این آزمایشات رابطه بین مصرف میوه ها و سبزی های رنگی را با سکته مغزی روی ۲۰ هزار و ۶۹ فرد بالغ با میانگین سنی ۴۱ سال بررسی کردند.
این شرکت کنندگان در آغاز مطالعه هیچ یک سابقه ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نداشتند. آن ها به طور منظم پرسش نامه هایی را درباره نوع رژیم غذایی شان پاسخ دادند.
به گزارش روزنامه یواس دی تودی، در طول این مطالعه ۱۰ ساله، ۲۳۳ نفر از شرکت کنندگان دچار سکته مغزی شدند. متخصصان دانشگاه واگنینگن در هلند به این نتیجه رسیدند که مصرف میوه های سبز، زرد و نارنجی، قرمز و بنفش نقشی در پیشگیری از سکته ندارند اما در عوض میوه های سفید رنگ مثل سیب و گلابی خطر احتمال سکته مغزی را تا ۵۲ درصد کاهش می دهد. به همین ترتیب هر ۲۵ گرم افزایش مصرف میوه های یا سبزی های سفید رنگ احتمال سکته مغزی را تا ۹ درصد کاهش می دهد.

 

چند روش طبيعي و غيرشيميايي براي سفيد كردن دندانها

در اين مقاله كه در سايت تخصصي ارگانيك به چاپ رسيده چند روش طبيعي و غيرشيميايي براي سفيد كردن دندانها ارائه شده كه درعين حال اينگونه اثرات سوء را نيز ندارند. اين روشها عبارتند از:
-‌ خوردن كرفس و سيب؛ اين دو خوردني حاوي سلولزهاي رشته‌اي هستند كه مانند يك مسواك طبيعي مي‌توانند به آرامي و بدون ضرر، دندانها را تميز و سفيد كنند. اين خوردني‌ها اثر رنگدانه‌هاي ناشي از مواد غذايي را از روي دندانها پاك مي‌كنند.
- استفاده از پراكسيد هيدروژن (يا آب اكسيژنه)؛ اين ماده كاملا طبيعي و غيرسمي كه تركيبي از مولكول‌هاي اكسيژن و آب است و مي‌تواند به شيوه‌اي بي‌خطر دندانها را پاكسازي كند و براي بهداشت و سلامت كلي دندانها نيز مفيد است. روش استفاده از آب اكسيژنه اين است كه پودر 3 درصد آن را در آب شير به مقياس 50-50 حل كرده و هر شب قبل از خواب دندانهايتان را با اين محلول بشوئيد. پس از چند هفته متوجه خواهيد شد كه دندانهايتان سفيدتر و روشن‌تر شده‌اند.
-‌ توت فرنگي بخوريد؛ اين ميوه خوشمزه و پرطرفدار تابستاني به دليل اينكه حاوي ماده‌اي موسوم به اسيد ماليك است درسفيد كردن دندانها نقش موثري دارد. براي بهره‌مند شدن بيشتر از اين خاصيت توت فرنگي هفته يكبار دستورالعمل زير را انجام دهيد:
-‌ ابتدا يك عدد توت فرنگي را با يك قاشق غذاخوري جوش شيرين تركيب كنيد تا يك خمير قرمز رنگ حاصل شود. اين خمير را روي مسواك قرار داده و آن را مدت 5 دقيقه روي دندانهايتان بگذاريد.
- براي جلوگيري از پوسيدگي دندانها پس از 5 دقيقه با يك مسواك استاندارد، دندانهايتان را بشوييد تا هرگونه قندطبيعي از روي دندانهايتان پاك شود.
- استفاده از پوست پرتقال و برگهاي درخت برگ بو؛ اين دو سفيد كننده طبيعي دندانها كه غير معمول‌تر از بقيه موارد هستند مي‌توانند رسوبات روي دندانها را تاحد زيادي برطرف كرده و دندانها را درخشان‌تر كنند شما مي‌توانيد به نوبت هر يك از آنها را به طور خشك يا به صورت پودر تركيبي با يكديگر روي دندانها بگذاريد.
- و بالاخره مي‌توانيد از جوش شيرين استفاده كنيد براي اين منظور مي‌توانيد 6 قاشق غذاخوري جوش شيرين را با 3/1 قاشق غذاخوري نمك، 4 قاشق چايخوري گليسيرين و 15 قطره روغن نعنا يا ديگر روغن‌هاي گياهي تازه كننده بازدم تركيب كنيد اين تركيب را به مقادير كم هر وقت كه مي‌خواهيد دندانهايتان سفيدتر شوند روي آنها بگذاريد و بعد از مدتي دهانتان را بشوئيد

 

بيماري هاري

 هاری یک بیماری ویروسی فوق العاده کشنده است که موجب عفونت مرکز دستگاه عصبی میگردد. تمامی حیوانات خونگرم ممکن است به آن دچار شوند و بوسیله گازگرفتن توسط حیوانات هار بیماری انتقال یابد. از مشخصات آن تحریک دستگاه حرکتی و تظاهرات درمانگاهی آن جنون ، وتمایل حمله به دیگران و نهایتاَ فلجی میباشد.

این بیماری به دلایل ذیل دارای اهمیت می باشد:

 ۱ ـ میزان کشندگی بـــــــالا ( صددرصد) به طوری که پس از ظهور علایم بیماری چه در انسان و چه در حیوان درمان پذیر نبوده و بیمار محکوم به مرگ می باشد.

 ۲ ـ افزایش روند موارد حیوان گزیدگی انسانی که بناچار سالانه مبالغ زیادی صرف خرید سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان و پیشگیری می گردد.

 ۳ ـ تلفات و خسارات اقتصادی زیاد

 ۴ ـ و …
    
  عامل بیماری:

ویروسی است بی هوازی و نروتروپ یعنی تمایل به سیستم عصبی دارد و وقتی به سیستم عصبی مرکزی حمله نماید تقریباً همیشه موجب مــــــرگ میزبان می گردد.
ویروس هاری در حرارت ۵۰ درجه سانتی گراد در مدت ۱۵ دقیقه و در حرارت ۶۰ درجه در مدت ۳۵ ثانیه و در حرارت ۱۰۰ درجه سانتی گراد در مدت چند ثانیه از بین می رود.
بنابراین برای ضدعفونی وسایل آلوده کافی است چند دقیقه آنها را بجوشانید و یا از فنل و الکل استفاده نمایید.

 مخازن بیماری:

کلیه حیوانات خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی اعم از گوشتخوار ـ علفخوار ـ جوندگان و از پرندگان ( خفاشها ) به این بیماری حساس می باشند.

راههای سرایت بیماری :

۱ ـ اصلی ترین راه سرایت بیماری از طریق گازگرفتن به وسیله حیوانات می باشد. در مورد گربه و گربه سانان از طریـــــق پنجه کشیدن انتقال بیماری صورت می گیرد، زیرا گربه دایماً مشغـــــــول لیسیدن پنجه ها یش می باشد و پنجه ها آلوده به بزاق می شوند و در موقع پنجه کشیدن می تواند ویروس را از طریق خراش به انسان منتقل نماید.

 ۲ ـ راه پوست: بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست، ولی اگر کوچکترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد قابل سرایت می باشد.

 ۳ ـ راه مخاط ها : سگها و گربه های به ظاهر سالم که در اواخر دوره نهفتگی بیماری هاری هستند می توانند ویروس را از طریق لیسیدن مخاط لب ـ چشم و بینی به صاحبان خود منتقل نمایند.

 ۴ ـ انتقال از راه دستگاه گوارش: انتقال بیماری از این طریق بعید به نظر می رسد، ولی باید از خوردن گوشت و سایر فرآورده دامهای مبتلا به هاری خودداری نمود.
    

 

 

تأثير عصاره گوجه فرنگي در کاهش فشار خون

نتايج يک تحقيق نشان ميدهد نوعي مکمل غذايي گرفته شده از گوجه فرنگي به درمان فشار خون نسبتا بالا کمک مي کند.
به گزارش مدلاين پلاس محققان در مطالعه اي در يافته اند يک دز روزانه عصاره گوجه فرنگي باعث کاهش فشار خون در ميان 31 مرد وزن دچار هايپرتنشن خفيف شد.
اين مکمل که تحت نام Lyc-Mato عرضه مي شود حاوي ترکيبات گياهي متعدد موجود در گوجه فرنگي است. در ميان اين ترکيبات ليکوپن نيز وجود دارد ، آنتي اکسيداني که بر اساس برخي مطالعات انجام شده احتمال بيماري قلبي عروقي را کاهش مي دهد.
آنتي اکسيدان هايي مانند ليکوپن و ويتامين C و E به خنثي کردن راديکال هاي آزاد اکسيژن ، ملکول هايي که محصول جانبي متابوليسم هستند و با گذشت زمان به سلولهاي بدن آسيب مي رسانند ، کمک ميکنند. اين استرس اکسيداتيو در طيف وسيعي از بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي دخالت دارد.
اثرات آنتي اکسيداني عصاره گوجه فرنگي شايد تاثير آشکار آن را بر فشار خون شرح دهد.
افرادي که فشار خون نسبتا بالايي دارند يا فشار خون آنها نرمال و لي بالاست گزينه هاي مناسبي براي درمان با اين عصاره هستند. بهر حال کساني که تحت درمان هايپر تنشن قرار دارند بايد در مورد مصرف اين مکمل با پزشک خود مشورت کنند

 

 

 

اثر ضد سرطاني زنجبيل

دانشمندان می گویند زنجبیل اثر ضد سرطانی دارد. محققان دانشگاه میشیگان می گویند این گیاه باعث مرگ سلولهای سرطانی می شود.  همچنین ادویه آن از مقاوم شدن سلولهای سرطانی به درمان جلوگیری میکند.
اما متخصصان انگلیسی اظهار داشته اند شاید زنجبیل در آینده منشا تولید داروی جدیدی باشد اما لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
محققان پودر زنجبیل را در محلولی حل کرده و برای سلولهای سرطانی تخمدان بکار بردند. در تمام آزمایشات زنجبیل باعث مرگ سلولها ی سرطانی شد. اما روش مرگ سلولها امیدوار کننده تربود. بر اساس این آزمایشات دو نوع مرگ سلولی شامل خودکشی و اتوفاژی ( نوعی خود هضمی) رخ داد.
در اکثر مبتلایان به سرطان تخمدان بیماری عود کرده و نهایتا هم به شیمی درمانی استاندارد مقاوم می شود و این مقاومت با مرگ سلولی ارتباط دارد.
اگر زنجبیل علاوه بر خود کشی سلولی بتواند باعث مرگ اتوفاژی سلولها شود مانع مقاومت سلولها به شیمی درمانی رایج می شود.
بهر حال محققان نتایج را کاملا ابتدایی دانسته و امیدوارند نتایج مشابهی را در مطالعه بر نمونه های حیوانی بدست آورند

 

 

 

قارچ‌ها سرشار از ویتامین D هستند


در میان تمام گیاهان فقط قارچ‌ها هستند که به کمک نور خورشید ویتامینD تولید می‌کنند. هر اندازه که میزان اشعه‌های ماورای بنفش B بالا باشد sterol های گیاهان بیشتر به ویتامین D تبدیل می‌شود. پس قارچ میل کنید تا ویتامین D بدن‌تان را تأمین کنید و یا افزایش دهید و
استخوان‌ها، دندان‌ها و ناخن‌های سالم‌تری داشته باشید. 


قارچ‌ها متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را تحریک می‌کنند


ویتامین‌های گروه B در تبدیل گلوسیدها به کربنات نقش موثری دارند. کربنات‌ها وظیفه‌ی تولید انرژی مورد نیاز بدن را بر عهده دارند. این مواد غذایی خوشمزه همچنین به سوخت و ساز چربی‌ها و پروتئین‌ها کمک می‌کنند.

 

قارچ‌های سفید، عملکرد دستگاه ایمنی بدن را تحریک می‌کنند. این نوع قارچ‌ها تولید پروتئین‌های ضد ویروس و دیگر پروتئین‌هایی که از سلول‌های بدن آزاد می‌شوند را افزایش داده و به این ترتیب از بافت‌های بدن محافظت می‌کند.

قارچ‌ها حاوی میزان زیادی ويتامين B2 و B3 می‌باشند: 100 گرم قارچ سفید یعنی حدود 6 عدد قارچ متوسط به ترتیب 36 درصد ویتامین B2  و 30 درصد ویتامین B3 مورد نیاز روزانه‌ی بدن را تأمین می‌کنند. 


قارچ‌ها دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کنند

نتایج پژوهشی که روی موش‌ها انجام گرفت نشان می‌دهد که قارچ‌های سفید، عملکرد دستگاه ایمنی بدن را تحریک می‌کنند. این نوع قارچ‌ها تولید پروتئین‌های ضد ویروس و دیگر پروتئین‌هایی که از سلول‌های بدن آزاد می‌شوند را افزایش داده و به این ترتیب از بافت‌های بدن محافظت می‌کند.


قارچ‌ها با بیماری‌ها مقابله می‌کنند


سبزیجات رنگی نیز حاوی میزان زیادی
آنتی اکسیدان‌ها هستند که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند.  نتایج پژوهشی حاکی از آن است قارچ‌ها نیز به اندازه‌ی فلفل‌های قرمز، قابلیت و توانایی جذب رادیکال‌های اکسیژنه را دارا می‌باشند.

 

 

 

 

 

آشنايي با خواص پياز

پياز از خانواده سير و موسير است و طبيعتي گرم و خشك دارد.از پياز نه ‌تنها به عنوان طعم‌دهنده بلكه به عنوان بوزدا در بسياري از غذاها ـ به‌خصوص انواع گوشت‌ها ـ استفاده مي‌كنند.در ضمن خواص درماني آن را نيز نمي‌توان ناديده شمرد.
نكات خريد و نگهداري
پيازي خريداري كنيد كه سالم و جوانه نزده باشد؛ در ضمن براي نگهداري آن مانند سيب‌زميني، مكاني تاريك و به دور از رطوبت را انتخاب كنيد.البته بعضي‌ها پيشنهاد مي‌كنند براي انبار پياز در شرايط فوق، آنها را به حالت وارونه ـ به صورتي كه قسمت ريشه آن به سمت بالا قرار گيرد ـ نگهداري كنيد.
خواص غذايي
پياز سرشار از ويتامين C، كلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم، گوگرد، اسيد فوليك، مقدار كمي آهن، مس، روي و انواع ويتامين‌هاي B است.
خواص درماني
يكي از مهم‌ترين خواص پياز، تأثير شفابخش آن روي قلب است. محققين عقيده دارند خوردن نصف پياز متوسط در روز، 30 درصد از مقدار كلسترول بد خون را كاهش مي‌دهد و به جاي آن سبب افزايش كلسترول خوب مي‌شود.علاوه بر اين، پياز فشارخون و همچنين قندخون را نيز تنظيم مي‌كند.ـ پياز مانند سير، يك آنتي‌بيوتيك طبيعي و قوي است و طيف وسيعي از عفونت‌ها و ميكروب‌هاي بيماري‌زا را ـ از عامل اسهال گرفته تا بيماري سل ـ درمان مي‌كند.ـ براي جلوگيري از سرماخوردگي و همچنين كاهش سرفه و رفع مشكلات مجاري تنفسي، پياز پخته بخوريد.ـ پياز سرشار از تركيبات گوگردي است و به همين علت قادر است روند تغيير شكل سلول‌ها ـ كه منجر به سرطاني شدن آنها مي‌شود ـ را متوقف سازد؛ علاوه بر آن، گوگرد موجود در پياز براي رشد مو نيز مفيد است.ـ مصرف پياز براي درمان يبوست، بي‌خوابي، ميگرن، چاقي، ورم گلو، پروستات، بواسير، يرقان و بسياري بيماري‌هاي ديگر مفيد است.
100 گرم پياز چه دارد:
انرژي:61 كالري، پروتئين:1/8 گرم، هيدرات كربن: 13/8 گرم، چربي:0/25 گرم، فيبر:2/9 گرم، ويتامين C:10 ميلي‌گرم.   

 

 

 

چگونه حساسيت بهاري را
کنترل کنيم؟

 

آلرژی بهاری معمولا با آب ریزش بینی و سوزش چشم همراه است و در برخی موارد همانند سرماخوردگی حالت کرختی ایجاد می‌کند و فرد به عطسه‌های مکرر مبتلا می‌شود. آلرژی به واکنش‌های شدید و غیرعادی سیستم ایمنی بدن نسبت به ورود عوامل خارجی گفته می‌شود که عوارض گوناگونی را برای فرد ایجاد می‌کند. این عوارض اگرچه در بیشتر موارد مقطعی و زودگذر هستند، ولی در مواردی نیز واکنش‌های شدید بدن را سبب می‌شوند و تا مدت طولانی ادامه می‌یابند.
متخصصان می‌گویند: آلرژی‌های فصلی برای بروز نیاز به یک عامل محرک دارند و فصل بهار که فصل گرده‌افشانی و رویش گیاهان مختلف است، می‌تواند محرک خوبی برای آن باشد. بنابراین، علاج و مداوای قطعی آلرژی جز در موارد معدودی امکان‌پذیر نیست که البته مدت درمان این تعداد محدود نیز طولانی خواهد بود. بروز آلرژی در زمان‌های مختلف متفاوت است، یعنی ممکن است در طول یک دوره زمانی به اوج خود برسد، ولی در مقابل ممکن است چند سال به صورت خفته بماند و بروز نکند. در کل ریشه‌کن کردن آلرژی بسیار مشکل است.
طبق بررسی‌های انجام شده، اولین و مهم‌ترین قدم در جلوگیری از بروز آلرژی، پیشگیری است. برای این کار مناسب‌ترین عمل، دور کردن فرد از عامل حساسیت‌زاست، مثلا اگر فرد به گیاهی خاص حساسیت دارد، بهترین کار دور کردن فرد از آن گیاه است ولی اگر این کار مقدور نبود، می‌توان از ورود عامل حساسیت‌زا به منزل جلوگیری کرد، مثلا با بستن پنجره‌ها و بالا کشیدن شیشه اتومبیل در هنگام خروج از منزل تا حد زیادی از بروز آلرژی جلوگیری کرد.
معمول‌ترین داروهایی که در این مورد استفاده می‌شوند آنتی‌هیستامین‌ها هستند که در واقع علایم بالینی آلرژی را کاهش می‌دهند نه این که آن را درمان کنند. از عوارض مهم این داروها ایجاد خواب‌آلودگی است.

 

 

 

 

 

[ بازگشت ]