امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403 ساعت :




اخبار


قهـوه خطـر سـرطـان روده بـزرگ را کاهـش می دهـد ١٣٩٥/٢/١٥
منبع خبر :

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد، قهـوه می‌توانـد خطـر سـرطـان روده بـزرگ را کاهـش دهـد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، پژوهشگران گروهی شامل ۵۱۴۵ نفر را که مبتلا به سرطان روده بزرگ بودند، با یک گروه ۴۰۹۷ نفری به‌عنوان گروه شاهد مقایسه کردند.

اطلاعات درباره میزان مصرف قهوه این افراد از جمله درباره میزان قهوه‌ای که می‌نوشیدند، اینکه قهوه مصرفی‌شان به‌صورت جوشیده (اسپرسو)، فوری، کافئین‌زدایی‌شده یا صاف‌شده است، با مصاحبه و پرسشنامه غذایی به دست آمد. پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطرساز برای سرطان روده بزرگ، مشخص‌ شد که حتی مصرف یک یا دو فنجان قهوه در روز خطر دچار شدن به سرطان روده بزرگ و راست‌روده را تا ۲۶ درصد کاهش می‌دهد.

این یافته ها حاکی از این است که هنگامی‌که مصرف قهوه به بیش از ۵/۲ فنجان در روز می‌رسید، این خطر تا ۵۰ درصد پایین می‌آمد. نتایج همچنین نشان داد که اثر مفید قهوه بدون توجه به شیوه تهیه آن به‌صورت اسپرسو، صاف‌شده یا حتی قهوه فوری باقی می‌ماند.

کافئین می‌تواند در بدن به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل و از رشد سلول‌های بالقوه سرطانی روده بزرگ پیشگیری کند، سودمندی‌ قهوه چه در مورد انواع بدون کافئین و چه در انواع دارای کافئین کامل مشاهده شد.

این پژوهشگران گفتند از اینکه ظاهرا وجود یا عدم وجود کافئین در این اثر پیشگیری از سرطان نقشی ندارد، اندکی شگفت‌زده شده‌اند. البته آنان متذکر شدند که پیش از توصیه به نوشیدن قهوه به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه از سرطان روده بزرگ نیاز به پژوهش‌های بیشتر وجود دارد.

قهوه در زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های روزانه ایرانی‌ها باز کرد و نمونه‌ای است از ورود ایران به شبکه اقتصادی جهانی آن دوران. تا قرن نوزدهم که چای به نوشیدنی غالب مردم تبدیل شد، همچنان این ماده سیاه و تلخ بسته به منطقهٔ جغرافیایی و طبقهٔ اجتماعی دوستداران خود را داشت.

امروزه نوشیدن انواع قهوه از جمله قهوه فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو و قهوه فوری و شیر قهوه طرفداران زیادی پیدا کرده. البته قهوه ترک به‌خاطر محبوبیت میان ایرانیان ارمنی از گذشته در میان مردم رایج بوده و به‌واسطه فال قهوه جایگاه خاص خود را داشته. قهوه از قرن نهم میلادی در ایران نوشیده می‌شد.

[ بازگشت ]